Saturday 12 October 2013

Servis keretaku Proton Persona 11000km

Bismillahirrahmanirrahim..........Selamat malam bloggers dan pembaca...emm baru la skg ni ni nak citer kisah siang td..da relak2 ni kan sambil tonton super spontan bersama wife..hihi baby tido..sshhh....

Ok..bermula kisah pagi ni aku berhajat nak hantar teman kami (Mr. Bronze) ke Pusat Servis Proton di Jalan Chan Sow Lin/ Sungai Besi..aku difahamkan SC(service centre) ni merupakan terbesar di kawasan lembah klang..emm aku xkisahlah asalkan hajat aku dan minyak enjin yang aku bawa sendiri ni nanti boleh digunakan, aku da hapy la..tp nak tau jugak kan perkhidmatan di SC ni bagus ke x kan?Nah aku belanje gbr SC Sungai Besi ni yang aku xjumpe lagi dalam net..hee korang penah jumpe dalam internet?xpela sbb td aku snap gbr ni untuk korang juga..kongsi-kongsi k
Pusat Servis Proton Sungai Besi

Kat sini aku ialah barang-barang yang aku beli dari kawan facebook; bro Hanif Hamzah :-

1) HDEO Petro Canada Supreme 5w 30 (4l x 4 botol) = RM 110
2) Oil Filter Bosch = RM 5
Jumlah = RM115 (aku dah modalkan)


         HDEO PC Supreme 5w 30 1Lx4botol & Oil Filter Bosch.                                    HDEO PC Supreme 5w 30 4L
note : aku dapat banyak maklumat dan testimoni dari pengguna seluruh Malaysia pasal minyak HDEO ni dalam tenet..bro ni salah seorang pengedar termasyur..hehe saja nak promo beliau.



So, aku masuk pintu (gbr kat atas) tu aku di sapa dgn senyuman mesra oleh orang proton di dlm..aku pun bgtau aku nk servis kereta dan die suh aku berjumpe dgn seorang kakak di kaunter pendaftaran/appointment..Aku ckp kat kakak tu aku da bt appointment untuk hari ni kul 8.00am(aku booking 3 hari yang lepas)..so die minta aku duduk depan die dan minta maklumat dari aku la tanya nak servis untuk brp km? no. pendaftaran kereta..aku bgtau die yang aku dah ad bawa minyak sendiri..die ckp xboleh gune minyak sendiri diorg xbagi..aku da risau tp aku bgtau aritu aku penah dtg ahad lepas ad abg tu ckp boleh bawa minyak sendiri xde masalah..so ak da terfikir dalam masa yang sama da tentu die xkan mengaku ad org kat tpt die kate mcm tu kan?

Inilah mileage kereta aku untuk servis ke-3 (11,000km)

kemudian die letakkan buku servis dgn kertas "order job" kat tray besi tu..kemudian SA sebut no. pendaftaran kete aku..bila da jumpe SA(service advisor) die bagi aku bawa minyak luar tp dgn die je boleh dgn SA len die xtau..okla hehe tp nak kene ayat yang bagus la x?baru la lega hati aku nak senyum tp muka buat biasa je..hehe padahal sebelum setuju tu die ckp xmo tanggung risiko klu enjin problem/leaking tp aku bgtau minyak aku ni API tinggi dgn wajah confident..die tgk buku servis aku ada sekeping kertas tulis recommended API SL or higher..klu ni Oklah kate SA tu..Owh! terlupa aku pun ad bwak oil filter sendiri..

SA tu pun buat nota dalam resit die tu - minyak enjin dan oil filter dibawa dari pelanggan..kemudian aku terkejut sebelum die nak confirm print resit aku, die ckp aku cuma perlu bayar RM3.30 untuk drain plug sahaja..tp bukan lah terkejut pe pun..terkejut macam xpercaya tu je jumlah aku kena bayar di Pusat Servis Proton..yela, sbb minyak dan oil filter aku da bawa sendiri..untuk itu, aku tunjuk kat korang bukti resit aku ni..nahh!hehe


Aku serahkan kunci dan die pun bawa kete aku tu ke belakang tpt servis diorang seperti dalam gambar ni ..aku snap gbr ni selepas kete da siap sbnarnya…hihi
em..aku nampak tpt pengunjung duduk baca majalah tu ada mesin air..aku tekan butang milo panas..aku menikmati minuman aku..aku melihat2 kete showroom..aku perasan SA tu da kembali ke tptnya dan sedang melayan pelanggan seterusnya…citer ni kire aku buat hal aku sendiri ler.

Pada pukul 10.05am - 10.15am SA tu panggil no. pendaftaran kete aku..Aku pun sitdown kat tpt die..die ckp minyak sume 4 botol sudah isi dan oil filter pun tukar guna yang aku bawa td tu..so die ckp xde masalah kete da servis..Die ajak aku ke tempat bayaran..tapi sebelum ke kaunter bayaran sempat aku tanya kat SA tu aku minta die Sticker Proton We-Care yang melekat kat cermin depan. Sebab senang nanti tiba-tiba ada keperluan dah ada no. talian kecemasan diorg. So, die ckp sticker tu simpan dalam ofis dan die xde kunci..lalu die g tanggalkan sticker pada salah sebuah kereta showroom yang aku tunjukkan pada die td..hehehe so dah dapat la aku.


Inilah sticker yang aku maksudkan tu.

Setelah selesai, kami pun bersalaman dan die ckp klu ada masalah ke nak servis ke datang jumpe die kat SC tu..pastu aku sempat tanya next time klu datang boleh ke bawak minyak sendiri..?die kate OK boleh..tp oil filter die x kasi(muka tegas tu)..


Aku pun ambil kete aku dan keluar dgn perasaan senang dan lega kete aku da diservis..hehe..kebetulan sebelah SC ni ada stesen minyak BHP..aku pun bagi la Mr. Bronze isian RON95 2X additive!


Kesimpulannya : Untuk menghantar kereta proton di SC ni adalah boleh dikatakan memuaskan hati sebab aku rasa ok. Sebab apa ok? Sebab pertama boleh guna minyak dari luar, sebab kedua x lama sangat tunggu (tp kena bt temujanji dulu la); & Sebab ketiga die (SA)ckp kalau nak hantar servis kete pada hari bekerja boleh tinggalkan kete dan die hantarkan ke stesen LRT terdekat..pastu waktu balik dari keje / kete dah siap die akan cal dan amek kite kat LRT untuk ke SC. Sekian, terima kasih pada yang sudi membaca.

Sila tinggalkan komen yang positif dan mampu untuk saya jawab.

No comments:

Post a Comment